Budaya Masyarakat Melayu
1.0
Pendahuluan
Budaya yang diamalkan oleh masyarakat Melayu adalah
amalan hidup yang meliputi perkembangan sahsiah, budi, akal, daya, semangat,
usaha, nilai serta tindakan daripada aspek lahiriah dan juga batiniah. Amalan
ini telah meresap masuk ke dalam kehidupan masyarakat Melayu dan telah menjadi
tatacara kehidupan seharian. Dari situ, budaya ini telah menjadi identiti
bangsa Melayu yang tersendiri.
2.0
Konsep Budaya Melayu
Menurut
Nik Safiah Haji Abdul Karim (1963), perkataan budaya berasal daripada cantuman
perkataan Sanskrit dan Melayu, iaitu 'budhi' dan 'daya’. Perkataan 'budhi' yang
dipinjam daripada bahasa Sanskrit bererti kecergasan fikiran dan akal.
Perkataan 'daya' pula ialah perkataan melayu Polinesia yang bermakna kekuatan
kuasa, tenaga dan pengaruh. Jika dicantumkan kedua-dua perkataan tersebut,
budaya membawa maksud tenaga fikiran, usaha rohani atau kuasa menggerakkan
jiwa.
Istilah budaya dalam bahasa Inggeris ialah ‘culture’ yang
berasal daripada perkataan bahasa Latin yang berbunyi ‘colere’. Ia
bermaksud kehidupan manusia yang sentiasa memelihara dan mengerjakan pelbagai
tindakan yang boleh menghasilkan tindakan budaya (Suwardi Endraswara,
2006:4). Menurut John.J.Macionis (1987:
62) pula, budaya dilihat sebagai kepercayaan, nilai-nilai, tingkah laku dan
objek kebendaan yang dikongsi bersama oleh sekumpulan penduduk yang tertentu.
Sesungguhnya, “budaya” dapat diringkaskan sebagai satu amalan hidup yang
diamalkan oleh sesebuah masyarakat yang diwarisi oleh nenek moyang sama ada
dari segi politik, ekonomi mahupun sosial. Orang Melayu kaya dengan budaya
bangsa yang mulia dan agung.
3.0
Konsep Masyarakat Melayu
Masyarakat
adalah suatu kelompok manusia yang hidup dan bekerjasama sehingga mereka dapat
mengorientasikan dirinya dan berfikir mengenai dirinya sebagai kesatuan sosial
yang mempunyai batas-batas tertentu (Koentjaraningrat 1970). Sebagai makhluk sosial, manusia tidak dapat
hidup bersendirian kerana hidup bermasyarakat merupakan fitrah semula jadi
manusia. Oleh itu, manusia perlu berinteraksi dengan anggota-anggota masyarakat
yang lain di sekelilingnya. (Mustafa Haji Daud, 1990:11)
Masyarakat Melayu bermaksud sekelompok orang Melayu yang
membentuk sebuah sistem interaksi sosial. Maknanya wujud amalan berkerjasama
dan hidup bersama dalam kalangan orang Melayu menyebabkan timbulnya sesebuah
masyarakat yang hidup bersama dan mengamalkan budaya hidup yang sama dalam
kehidupan seharian.
4.0 Bidang Kebudayaan
Melayu
Menurut Taib Osman (1988) kebudayaan
adalah cara hidup, Cara mengatur hidup satu-satu kelompok manusia. Lebih
penting daripada perbuatan hari-hari (seperti cara makan, cara beribadah, cara
menegur seseorang dan ciri-ciri lain), iaitu tanggapan alam sekitar atau world-view, dan nilai-nilai sosial atau
etos kerana kedua-dua ciri inilah yang mewarnakan sesuatu budaya dan menjadi
pendorong bagi tindakan manusia.
Masyarakat
Melayu sangat menekankan amalan yang mulia dalam kehidupan terutamnya pada bidang
politik, ekonomi dan sosial.
4.1 Kebudayaan Melayu
Dari Sudut Politik
Menurut Almond dan Verba (1990:178), budaya dari sudut
politik merupakan sikap orientasi yang khas dari warga Negara terhadap sistem
politik.
Di
Malaysia, budaya dari aspek politik dapat dilihat dari aspek pemerintahan dan
pentadbiran negara. Kita dapat lihat kepelbagaian politik di negara kita yang terdiri
daripada pelbagai kaum. Pluralisme masyarakat di Malaysia menjadikan negara ini
mempunyai banyak parti politik yang dipimpin mengikut kepelbagai kaum. Walaupun begitu, hal ini masih dapat dikawal
kerana masyarakat Malaysia mempunyai semangat patriotisme, hormat menghormati, dan
menghargai antara satu sama lain. Namun
begitu, Malaysia mengamalkan sistem pemerintahan dan pentadbiran demokrasi
kerana pengaruh penjajah sebelum ini.
4.2 Kebudayaan Melayu Dari Sudut Sosial.
Bangsa
Melayu sangat mementingkan agama dan kepercayaan. Semua orang Melayu beragama
Islam. Walaupun begitu, masih terdapat unsur agama Hindu dapat dilihat dalam
sistem kepercayaan bangsa Melayu. Hal ini kerana Islam masih tidak dapat
menghapuskan seluruh unsur kepercayan tersebut. Kepercayaan masyarakat Melayu
pada peringkat awal adalah animisme. Dalam kepercayaan ini mereka menggangap
benda-benda di sekeliling mempunyai semangat dan kuasa ghaib. Sehubungan dengan
itu, wujudlah pemujaan atau pemyembahan terhadap batu-batu, pokok-pokok,
sungai-sungai dan fenomena alam yang lain. Kuasa ghaib itu ditafsirkan sebagai
hantu, jembelang atau jin yang menjadi penunggu objek tersebut (Haron Daud,
1989: 26).
Seterusnya,
masyarakat Melayu mempunyai adat istiadat tersendiri. Menurut Norazit Selat
(1993), adat merupakan satu bentuk tingkah laku dan cara manusia berfikir. Raja
Mukhtaruddin Raja Mohd Dain (1985) pula menjelaskan bahawa adat sebenarnya
adalah sebahagian daripada kebudayaan Melayu. Terdapat banyak campuran unsur
tempatan dan pengaruh luar seperti pengaruh Hindu, Islam Dan Barat dalam adat
istiadat Melayu sekarang. Unsur-unsur adat yang tidak bertentangan dengan
ajaran Islam adalah dibenarkan dalam Malaysia dengan melalui “principle of co-existence”.
Selain
itu, masyarakat Melayu mempunyai budaya kesenian yang indah. Menurut Kamus
Dewan Edisi Keempat (2005), seni didefinisikan sebagai karya sajak, lukisan,
muzik, dan sebagainya yang dicipta dengan bakat, hasil daripada sesuatu
ciptaan. Manakala kesenian bermaksud perihal seni, yang berkaitan dengan seni,
keindahan dan kehalusan.
Antara
kesenian Melayu ialah seni persembahan
seperti tarian, nyanyian, persembahan pentas seperti makyong, wayang kulit,
ghazal, hadrah, dan kuda kepang serta seni tampak seperti seni ukir, seni bina,
seni hias, pertukangan tangan, tenunan, anyaman dan sebagainya. Permainan
tradisional seperti gasing, wau, congkak, juga termasuk dalam kategori seni
persembahan. Kesenian Melayu yang wujud menyebabkan masyarakat Melayu mempunyai
identiti tersendiri.
4.3 Kebudayaan Melayu
Dari Sudut Ekonomi.
Ekonomi
merupakan satu bidang ilmu sains sosial yang mengkaji tentang cara manusia
menggunakan sumber ekonomi yang terhad iaitu tanah, buruh, modal dan usahawan
bagi memenuhi kehendak manusia yang tidak terhad.
Dalam
Malaysia, terdapat dua sistem ekonomi yang wujud di Malaysia iaitu sistem
ekonomi kapitalis dan sistem ekonomi Islam. Sistem ekonomi Islam mula
diperkenalkan secara menyeluruh pada tahun 1983 dengan penubuhan Bank Islam
Malaysia Berhad (BIMB). Sekarang, sistem ekonomi yang berteraskan Islam mula mendapat
perhatian masyarakat, produk-produk kewangan seperti takaful, al-Wadiah,
Mudharabah dan ar-Rahnu telah diperkenalkan.
Budaya
Melayu dari sudut ekonomi dapat dilihat daripada aktiviti yang dijalankan oleh masyarakat
Melayu di Negara ini. Orang Melayu yang tinggal di desa kebanyakan akan menjalankan
aktiviti pertanian seperti tananam padi, kelapa, kelapa sawit dan tanaman
campuran serta menangkap ikan. Bagi orang Melayu yang tinggal di bandar pula
kebanyakan bekerja dalam sektor perindustrian, perdagangan, pengangkutan dan
sebagainya.
Tegasnya,
penguasaan ekonomi oleh masyarakat Melayu secara keseluruhannya masih kurang
berbanding dengan penguasaan ekonomi oleh masyarakat bukan Melayu. Walaupun
begitu, juga terdapat ramai orang Melayu telah berjaya dalam bidang perniagaan
dan menjadi ahli korporat.
5.0
Kesimpulan
Memang
tidak dapat dinafikan bahawa masyarakat Melayu mempunyai budaya yang amat
berharga. Budaya ini perlulah diamalkan oleh generasi muda agar budaya ini
dapat diwarisi secara berterusan kepada generasi yang akan datang dan terus berkembang
dengan tidak terhentinya.
RUJUKAN
Gabriel A. Almond dan Sidney Verba. (1990). Budaya Pollitik, Tingkah Laku Politik Dan
Demokrasi Di Lima Negara.
Jakarta: Bumi Aksara.
Haron Daud, (1989) Sejarah Melayu Satu Kajian Daripada Aspek
Pensejarahan Budaya. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
John. J .Macionis (1987: 62). “Sociology”.
New Jersey: Prentice Hall.
Kamus Dewan Edisi Keempat (2005). Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Koentjaraningrat (1970). Manusia
Dan Kebudayaan Di Indonesia. Anem Kosong Anem: Dambatan.
Mustafa Haji Daud, (1990). Pengantar Masyarakat Islam. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Nik Safiah Haji Abdul Karim (1963). Kajian
Kebudayaan Melayu. Kota Bahru: Pustaka Dian.
Norazit Selat. (1993). Asas-asas
antropologi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Raja Mukhtaruddin Raja Mohd Dain. (1985). Konsep Melayu: Adat, budaya dan bahasa. Petaling Jaya: Agensi Penerbitan Nusantara.
Suwardi Endraswara (2006:4). Metode.
Teori, Teknik Penelitian Kebudayaan: Ideologi, Epistemologi,
dan Aplikasi, Yogykarta: Pustaka Widyatama.
Taib
Osman (1988). Kebudayaan Melayu Dalam Beberapa Persoalan. Kuala Lumpur: Dewan
bahasa dan Pustaka.
Why Do Make Money From Online Gambling? - WorkTOMAKAY
ReplyDeleteIn a world where online gambling has never been so popular as a way of making money online, it is not หาเงินออนไลน์ only to create a gambling account, and 바카라 to 1xbet korean become
Assalamualaikum,boleh share lebih banyak tentang konsep 'masyarakat melayu' mengikut pandangan sarjana@tokoh
ReplyDelete