Pengaruh Islam Dalam Karya Kesusasteraan
1.0
Pengaruh Islam Dalam Karya
Kesusasteraan Melayu
Berdasarkan Kamus Dewan Edisi
Keempat (2005), “kesusasteraan” bermaksud hasil seni (karya tulisan) dalam
bentuk prosa atau puisi yang mempunyai ciri-ciri keistimewaan yang tertentu.
Kesusasteraan Melayu telah diperkayakan setelah kedatangan Islam ke Alam
Melayu. Kedatangan Islam telah menambahkan lagi Sastera Islam di samping
sastera Melayu yang sedia ada. Walau bagaimanapun, prinsip akidah Islam dimana
menjauhi perkara syirik dan mungkar menyebabkan pengubahsuaian di dalam sastera
yang bercanggah dengan akidah Islam (Mohd. Taib Osman & Aziz Deraman, 2000). Asas
budaya Melayu bukan sahaja dilihat dari segi sastera sahaja tetapi juga
penggunaan bahasa di Kepulauan Melayu yang menjadi alat komunikasi masyarakat
dalam perdagangan, kebudayan dan agama.
Kemunculan kesusateraan
Melayu Islam telah melalui proses evolusi yang amat lama daripada kedatangan
pengaruh India pada abad pertama Masihi ke penubuhan kerajaan Srivijaya sebagai
pusat difusi budaya bagi agama Buddha dan kemunculan kerajaan Islam seperti
Samudera-Pasai pada abad ke-13 telah meletakkan kedudukan kukuh bagi agama
Islam (Ismail & Aziz & Rahman, 1995).
Perluasan pengaruh Islam di sekitar
Nusantara telah dirancakkan lagi dengan kuwujudan kerajaan-kerajaan Islam di
Alam Melayu. Dari situ, wujudlah jenis-jenis sastera yang baharu yang selari
dengan ajaran Islam. Kebanyakan karya sastera yang dipengaruhi dengan Islam
adalah bertujuan untuk menyampaikan dakwah, ilmu tauhid, rukun Islam, rukun
iman dan sifat dua puluh wujud dengan kuantiti yang banyak.
Inisiatif ini dilakukan oleh para
pendakwah bagi menyampaikan ajaran Islam pada masa yang sama memperkenalakan
bentuk sastera baharu bagi mengambil alih sastera berunsur Hindu (Mahani 1995).
Dari situ bermulalah berkembangnya karya kesusasteraan Melayu yang berunsurkan
agama Islam.
Kemasukan unsur-unsur pengaruh
daripada luar seperti Hinduisme, Buddhisme dan Islam tidak akan melenyapkan
budaya-budaya asal tempatan di Alam Melayu sebaliknya telah menguatkan dan
memperkayakan budaya-budaya tempatan terutamanya dari segi kususasteraan Melayu
kerana pengaruh-pengaruh tersebut diterima oleh masyarakat di kawasan Alam
Melayu.
Maka kita dapat lihat bahawa
berlakunya proses sinkretisme yang dilakukan oleh golongan intelektual tempatan
yang digelar local genius bagi
mempertahankan warisan dan menerapkan unsur baharu di dalam kalangan masyarakat
(Ampuan Brahim 1999). Proses sinkretisme
ini telah memberi kesan dan kesan tersebut dapat dilihat di dalam beberapa
aspek kebudayaan masyarakat di Alam Melayu dan diantaranya adalah dari segi
kesusateraan bahasa Melayu.
2.0
Penganalisisan Terhadap
Puisi Tradisional Yang Dipengaruhi Oleh Islam
Sesungguhnya, sangat banyak
karya-karya bahasa Melayu yang dipengaruhi oleh unsur-unsur Islam setelah
kadatangan Islam ke Alam Melayu. Kebanyakkan pengaruh Islam dalam karya
tersebut dapat ditunjukkan dengan terdapat unsur keagamaan, unsur amalan Islam
yang dimasukkan ke dalam karya sastera. Namun begitu, pengaruh-pengaruh ini
diterima oleh masyarakat Alam Melayu kerana mencerminkan pengajaran yang tinggi
nilai moralnya serta dapat menjadi sebagai alat untuk menjalankan dakwah Islam
terhadap masyarakat tempatan. Dari situ, semakin banyaklah pengaruh Islam
terhadap karya-karya tempatan.
2.1 Hanya Untuknya
Antara karya puisi
tradisional yang di pengaruhi oleh Islam ialah “Hanya Untuknya” (Rujuk Lampiran
1). Dalam puisi tersebut telah meletakkan “Allah” sebagai Tuhan pencipta alam.
Hal ini dikatakan demikian kerana terdapat penggunaan perkataan dan istilah “Allah”,
“-Nya” dan “Al-Quran” dalam karya tersebut. Karya ini telah menceritakan sifat-sifat
yang terdapat pada orang yang beriman serta orang yang berpegang teguh kepada
prinsip agama. Orang yang beriman akan sentiasa mendahulukan agama dan Tuhan
kerana mereka menyedari bahawa insan merupakan sebagai satu daripada makhluk
ciptaan Tuhan yang mulia. Tambahan pula, orang yang beriman kepada Tuhan akan
sentiasa berusaha membuat dan mengumpul pahala agar diterima oleh Tuhan di
dunia akhirat nanti. Sesungguhnya, mereka mempercayai bahawa segala rezeki dan
nasib manusia di dunia ini adalah anugerah dan ditentukan oleh Tuhan Yang Maha
Esa. Puisi ini bertujuan untuk menyeru umat Islam agar patuh kepada ajaran
Tuhan dan jangan sesekali mengingkari ajaranNya dan menjunjung Islam sebagai
satu agama yang agung dan berwibawa. Nilai-nilai yang terkandung dalam puisi
tradisional ini ialah kita sebagai hamba Tuhan perlu mempunyai nilai moral
kepercayaan kepada tuhan iaitu manusia perlulah mempercayai bahawa wujudnya
Tuhan sebgai pencipta alam dan patuh terhadap ajaran Tuhan.
2.2 Gurindam Menatap Ramadan
Selain itu, “Gurindam Menatap Ramadan”
(Rujuk Lampiran 2) juga dipengaruhi oleh unsur Islam. Gurindam tersebut
menjelaskan amalan-amalan yang perlu dilaksanakan oleh umat Islam semasa bulan
Ramadan sebagai usaha untuk membuat pahala dan malaksanakan ajaran agama Islam.
Amalan-amalan dan ajaran agama sebegini
dimasukkan dan diterjermakan ke dalam bentuk gurindam sebenarnya bertujuan
untuk menggingatkan umat-umat Islam supaya berpuasa dan mengamalkan ajaran
agama dengan sempurna dalam bulan yang mulia ini seperti jangan sesekali
meninggalkan solat dan sebagainya. Berdasarkan
gurindam, jika seseorang berbuat baik semasa bulan Ramadan, orang tersebut akan
mendapat seribu rahmat daripada bulan biasa serta menyatakan bahawa amalan
berpuasa merupakan satu cabaran terhadap manusia untuk menjadi tabah dan lapang
jiwa dan bukan sekadar berlapar perut dan berletihan sahaja. Seterusnya, zakat
perlu disumbangkan bagi membantu golongan yang kurang berada oleh masyarakat
Islam yang berkemampuan. Pada bulan Ramadan, umat Islam digalakkan meluangkan
masa untuk mengikuti Tadarus Al-Quran agar mendapat lebih ilmu agama dan amalan
sedekah amatlah digalakkan semasa bulan Ramadan. Nilai-nilai yang telah
ditunjukkan dalam gurindam ini ialah bertanggungjawab. Umat Islam perlulah
melaksanakan tanggungjawab dan kewajiban mereka sebagai umat Islam bukan sahaja
pada bulan Ramadan malah pada hari biasa juga. Tambahan pula, terdapat nilai
pemurah, kita mestilah sentiasa bersedekah dan membantu orang yang kurang
berkemampuan.
2.3 Nazam Alif Ba Ta
Di samping itu, “Nazam Alif Ba Ta”
(Rujuk Lampiran 3) dapat kita memperhatikan bahawa nazam tersebut adalah begitu
sarat dengan tema keagamaan kerana dalamnya terdapat pujian-pujian
terhadap Allah SWT dan selawat terhadap Nabi SAW. Terdapat juga perkataan Arab
yang digunakan dalam nazam tersebut. Nazam ini telah menceritakan keagungan
Allah SWT sebagai pencipta alam dunia. Pengajaran dan nilai yang utama yang
ingin disampaikan dalam dalam nazam ini adalah untuk menyeru manusia agar
sentiasa menuntut ilmu agar dapat menjadi orang yang berpengetahuan luas.
Pengajaran ini selari dengan wahyu pertama yang diturun kepada Nabi SAW oleh
Allah SWT yang menyeru penganut untuk membaca kerana membaca akan membawa ilmu
kepada seseorang. Orang yang berilmu dapat mempunyai kefahaman yang lebih luas
dalam kehidupannya dan akan tidak terpengaruhi oleh unsur-unsur jahiliah
seperti masyarakat arab pada zaman sebelum kedatangan Islam. Nilai yang akan
didapati oleh pembaca ialah nilai mengenang budi, kita perlulah mempercayai bahawa
manusia merupakan makhluk ciptaan Tuhan dan Tuhan yang membawa kita ke dunia
ini. Sehubungan dengan itu, kita hendaklah sentiasa taat kepada Tuhan. Di
samping itu, nilai kerajinan juga terdapat dalam nazam ini, manusia hendaklah
sentiasa membaca bagi memperkembangkan ilmu dan menjadi lebih berdaya saing.
3.0
Kesimpulan
Sebagai
kesimpulan, berdasarkan analisis terhadap ketiga-tiga karya yang telah dibuat, sudah
jelas menunjukkan pengaruh Islam dalam karya kesusasteraan Melayu telah banyak memberi
pengaruh dari segi gaya bahasa, kosa kata, pengajaran serta nilai-nilai yang
mulia. Karya-karya sebegini seharusnya terus diperjuangkan oleh generasi muda
pada zaman ini agar khazanah kesusasteraan ini dapat dikekalkan selama-lamanya
dan terus berkembang pada masa akan datang. Hal ini dikatakan demikian kerana pengaruh
unsur agama Islam tidak membawa kesan negatif terhadap karya kesusasteraan
masyarakat Melayu malah telah memajukannya dari pelbagai aspek. Oleh hal yang
demikian, karya kesusasteraan tersebut seharusnya dihayati oleh masyarakat
Melayu moden pada masa kini dan bukannya membiarkan karya kesusasteraan
tersebut ditelan zaman.
RUJUKAN
Ampuan
Brahim bin Ampuan Tengah (1999). Syair
Rejang: Penyelanggaraan dan analisis teks,
Tesis Dr. Fal., Fakulti Sains Kemasyarakatan dan Kemanusiaan, UKM.
Ismail
Hussein, A. Aziz Deraman, Abd. Rahman Al-Ahmadi (1995), Tamadun Melayu Jilid Empat,
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Kamus
Dewan Edisi Keempat (2005). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Mahani
Bt Abd. Rahman, (1995), Wira Dalam
Hikayat Kepahlawanan Islam, Latihan Ilmiah
Ijazah Sarjana Muda Sastera dengan
Kepujian, Fakulti Sains Kemasyarakatan
dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaa Malaysia.
Mohd.
Taib Osman, A. Aziz Deraman (2000). Tamadun
Islam di Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa Dan Pustaka.
LAMPIRAN
1
HANYA
UNTUKNYA
Seorang
insan yang hatinya
hanya
kepada Allah
sangat
menginginkan
tiadanya
kepentingan peribadi
atau
untuk duniawi
Dirinya
menginginkan
tunduk
khusyuk hanya kepada-Nya
dipenuhi
masa bertakwa sentiasa
merasa
betapa ruginya
membuang
masa sia-sia
ingin
sentiasa menambah pahala
Andaikan
lebih dihajatinya
dirinya
bagai malaikat
tanpa
keperluan peribadi
segalanya
darinya hanyalah
untuk
pengabdian kepada Allah
Allah-lah
segala-galanya...
yang
menyiram air ketenangan
yang
menyinar cahaya keteduhan
di
ruang hati yang berseri
bersinar
cahaya kebahagiaan...
abadi
sentiasa...
Itulah
pencinta Allah
Islam
junjungannya...
Rasulullah
ikutannya...
Al-Quran
amalannya..
LAMPIRAN
2
GURINDAM
MENATAP RAMADAN
Bulan
Ramadan bulan berkat
Allah
mengurniai sejuta rahmat.
Puasa
menjana ketahanan insan
agar
tabah hadapi dugaan
Falsafah
puasa perlu dicerna
Bukan
sekadar berlapar dahaga.
Zakat
fitrah lunaskan segera
agar
si miskin membutir ceria.
Tadarus
Quran jadikan amalan
memberi
petunjuk penunjuk jalan.
Aktiviti
harian seperti biasa
jangan
diri diulit lena.
Lailatul
Qadar inspirasi insan
gandakan
ibadat penuh keikhlasan.
Usah
hanyut di pesta juadah
elak
pembaziran hindari musibah.
Sedekah
derma amalan mulia
menyuci
diri meminggir dosa.
Solat
tarawih menambah pahala
agar
umat membina takwa.
Keberkatan
Ramadan dihayati bersama
keagungan
Islam ditatang dijelmakan.
LAMPIRAN
3
NAZAM
ALIF BA TA
Allah
menjadikan sekalian alam
Langit
dan bumi, laut yang dalam
Baru
hukum akal
Qidam
dan Baqa sedialah kekal
Tak
dapat lagi hendak disangkal
Jika
hendak faham kajilah akal
Tajamlah
akal menuntut ilmu
Supaya
jangan kita tersemu
Rajinkan
belajar jangan jemu
Pada
yang lain jangan diramu
Sabil
tak billah liku bahri
Ilmu
pengetahuan wajib dicari
Comments
Post a Comment